Isto É Muito À Frente

Para que não digam que eu não me actualizo em leituras inovadoras. è verdade que quase me saltam as lágrimas, mas não sei se é pela mesma razão exposta no artigo.

When the Tears Just Pop Out of Your Eyes: Reconfiguring Social-Classed Literacies Through a Posthuman Teacher Education Pedagogy

This chapter draws on theories of new materialisms that assume the discursive (language, ideology, emotions) and the material (physical space, material objects, bodies) are always entangled and act together to produce phenomena. We use these theoretical concepts to persuade readers that the ways we perceive, judge, and discriminate based on social-class difference are literacies that we acquire and produce across time and space. The authors argue that these literacies are acquired by the body through our material-discursive intra-actions and are often felt viscerally, even when we don’t have access to language appropriate for articulating what we know. We use vignettes from teacher education courses to support a call for tending to the body, space, social-classed texts, and emotions in the design of curriculum and pedagogy aimed at approaches to teaching and learning that are sensitive to social class.

(…)

It makes it possible to know in your body the classed realities of the world we live in and even perform them with precision, yet to be unable to speak them with words (like our student who stopped everything when she said “this is hard”), for your voice to shake with the acknowledgment of the violence and the desire to make something different, and for tears to pop out of Randall’s eyes with the same acknowledgement and desire.

4 opiniões sobre “Isto É Muito À Frente

  1. não sei se é…afinal de contas já temos hordas de colegas a viver para o sentimentozinho de olhem as criancinhas que ficam sem professores. Creio que em breve, chorarão.

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  2. Como o meu inglês é fraquito, fiquei na dúvida se era para rir ou para chorar.
    Mas que é coisa digna de um João Costa, lá isso é!…

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  3. Oh, dear! Reading this stuff is really hard…
    Fenomenologia na educação, e e e critérios de afabilidade, outra vez. É tudo “body language”.
    For goodness’ sake, don’t tell anyone else about this!
    Parece-me que de alguma forma possa ser útil, mas só a escolha linguística dos autores makes me sick to the bone.

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